جواب صعيدي \\ بألم :حسين راشد

جواب صعيد

بألم :حسين راشد
هريدي يا ولد عمي
تحية من اهنه لحد ما توصل دراك
وهقولك سر خليه
يكون بيناتنا قرارك
من يوم ما رحلت عن درانا
و أنا حالي مهش حالي

لميت خلجاتي وحجاتي
و سافرت لقسمتي و قدري
مشيت في طريقي طوالي
معرفش أيه
جابني بحري
لقيت يا ولد العم .. الهم
فاطط في وشوش الناس
و الأم دايرة تلم في هم
و الزوج كأنه مداس
قلت . أبه ..أبه يا بحري
أيه خلا الناس أكده
أيه خلا صوت المرا يعوي
والراجل يستحي كالبه

والأخ أأأأأأأأه م الأخ أهنه
يتعارك مع أخوه ع الكلمة
و يسبوه في الضيق والمحنه
عريان ما يكسيه بالهدمه
و يقولو علينا أن أحنا
بنقطع في بعضينا يا قلبي
أمال أيه
ما أحنا صعايده !!!!
رديت عليهم بكلامي
ومن قبل الكلمة كان فعلي
قلت الصعيدي الوحداني
أخواته كل اللي في قبلي
لو بينهم تار سلو اجدادي
علطول ينسوه .. في المحنه

و اهنه يا هريدي الكارثة
عيون الناس صبحت
عدسه
والواد يتشتق بلبانه
والبت لابسه ..مهش لابسه
وابوها البقف وياها
فرحان ببته .. ودي الكارثه

انا راجع تاني طوالي
خلاص يا هريدي طهقت
اللقمة لو دخلت داري
تلقى العيون عليها عتفط
بتسمم
وأكل
مش داري
دان ما كنتش اللقمة ترد
أيوه هرد
هرد لأهلي لناسي
لأهل الحشمة وأهل الجد
يا صعيد يا بلدي الغالي
لولا الغربة وترحالي
ما كنت عرفت
ما كنت فهمت
و تسلملي تقاليدنا المصرية
من أول جد
لأخر جد
أنا جاي يا هريدي

اترك رد

